Ce este calitatea si care este rolul ei in societate?

focus-on-quality-300x300

Notiunea de „calitate” a capatat sens si s-a dezvoltat cand diferite entitati s-au confruntat cu probleme de functionare ale produselor utilizate. Punctul de plecare in acest domeniu a fost dat de Ministerul Apararii din Marea Britanie, care intampinand astfel de probleme, a hotarat introducerea unor reguli, cerinte si constrangeri pentru furnizorii de echipamente. Din acest moment incepe „cursa calitatii”. Peste cativa ani, in 1970, aceste reguli au fost unite in asa numitele standarde AQAP care mai tarziu, in 1979 au devenit standardul BS 5750 (parintele ISO 9001).
Intr-o idee restransa, termenul de „calitate” exprima nevoia de a evita lucrurile nedorite, evitarea erorilor atat de functionare a produselor, dar si de desfasurare a activitatilor.
Pornind de la aparitia lui ISO 9001 (standardul director pentru sistemele de management al calitatii), o suita de teoreticieni si practicieni au incercat sa formuleze definitia calitatii. Rezultatul a fost o suita de fraze si idei, niciuna mai adevarata sau mai falsa decat alta. Singura diferenta dintre ele este perspectiva din care este privita calitatea. Iata cateva din definitiile cele mai cunoscute ale calitatii :

Calitatea este „conformitatea cu cerintele” – explicatia lui Philip Crosby

Un produs este de calitate atunci cand este „corespunzator pentru utilizare” – formulare a lui J.M.Juran

Calitatea este „totalitatea caracteristicilor sau performanţelor unui bun/serviciu, care determină aptitudinea acestuia de a corespunde, de a se potrivi cu destinaţia dată de către client, cu intenţia de utilizare a clientului” – definitie prezenta in anul 1981 in standardul japonez de calitate JIS 78101

Oricate definitii ale calitatii vom avea, un lucru este clar, calitatea se refera si chiar exprima capacitatea unui produs sau serviciu sa satisfaca nevoile si sa raspunda cerintelor utilizatorului.

Subiectul pe care societatea il dezbate si care inca este la inceputul dezvoltarii lui, il reprezinta modul in care un produs sau serviciu devine de calitate si ce lucruri sunt necesare sa putem obtine calitatea; idei pe care QUALITIV va incerca sa le prezinte, dezbata si sa le implementeze.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.